|
|
![](granma-logo.jpg)
Havana, Friday, November 6, 2009. Year 13 / Number
311
![](logos.5.jpg)
Learning
to live
By PEDRO DE LA HOZ
pedro.hg@granma.cip.cu
A CubaNews translation. Edited by Walter Lippmann.
I don’t know the ratings of the TV miniseries Mucho ruido
(Much ado) that our channel Tele Rebelde had been broadcasting since our
last summer vacation. However, I’d dare say that if ever there is a
rerun it should come with a warning that it’s aimed at teachers and
families –parents and grandparents included– rather than teenagers,
since it resembles more an educational material than anything else if we
take into account television’s contemporary trends.
This has nothing to do with the simplistic didacticism oozed by the
black-and-white view of reality that we so often find in certain
society-oriented programs. If for no other thing, Mucho ruido
was remarkable for its organic stories, interlaced by a choral design
where the characters coexist as a group in a common environment that
immersed viewers in their identities and differences so they could
assess from home the multiple senses of a distinctive stage of human
growth.
But just as there was no room for indulgence, neither did the
devastating alarmism usually seen in other narratives about today’s Cuba
to tag the present as a deadly burden ever come to the surface. Despite
a few extreme situations –for instance, the neglectful mother that
Silvia Aguila gave us with great dignity, the alcoholic father portrayed
by an Ernán Xor Oña who gets better in every new role, and the strained
relation between the unbridled, if somewhat exaggerated, stepmother
(played by Ketty de la Iglesia) and her stepdaughter– the plot’s
contemporary freshness made the conflicts all the more credible as it
raised questions and posed problems to be dealt with by both youths and
grownups, apprentices and masters, the go-getting and the easy-going.
We owe such accomplishment to director Mariela López’s self-assured
work, as she successfully tied up a few loose ends of an script at times
unbalanced but demonstrably promising in the barefaced disclosure of a
wide series of subjects, ranging from sexuality and family dysfunction
to people’s emotional upbringing.
She also scored a point as far as leading the cast was concerned, what
with the challenge of syncing the expertise of stars like Corina Mestre
and Marta del Río with that of already experienced figures such as
Amarylis Núñez, Yasmín Gómez, Dianelis Brito, Irela Bravo and the
ever-surprising Osvaldo Doimeadiós –to name just the most prominent
ones– joined by a litter of young talents who were yet to finish school.
Keeping tabs on their performance to achieve what the plot required
while making the most of their skills proved to be all the more
praiseworthy if we bear in mind the scarce means available to TV program
production these days.
http://www.granma.cubaweb.cu/2009/11/06/cultura/artic02.html
![](granma-logo.jpg)
La Habana, viernes 6 de noviembre de 2009. Año 13 / Número 311
Aprendiendo a vivir
PEDRO DE LA HOZ
pedro.hg@granma.cip.cu
No conozco las estadísticas
de audiencia de la recién finalizada miniserie Mucho ruido, que
pasó por Tele Rebelde desde el último periodo vacacional hasta la pasada
semana. Pero me atrevería a sugerir que en una próxima retransmisión
sería bueno advertir que más que una serie para adolescentes, su destino
debe ser la familia, padres y abuelos incluidos, y los maestros. Porque
su contenido se asemeja, en términos de actualidad, a los propósitos de
las novelas de aprendizaje.
Esto nada tiene que ver con el
didactismo ramplón de ciertos programas de orientación social que se
valen de representaciones dramáticas maniqueas. Si algo mereció
destacarse en Mucho ruido fue la organicidad de las historias
contadas y entretejidas mediante un diseño coral —la confluencia de
varios personajes en un grupo y en un ámbito de convivencia común— que
permitió al telespectador sumergirse en identidades y diferencias, y
valorar los múltiples sentidos de una etapa definitoria en el
crecimiento humano.
No hubo espacio para la
complacencia, pero tampoco afloró el tremendismo demoledor con que en
otras expresiones narrativas que abordan la realidad cubana de nuestros
días se suele condenar el presente como una carga fatal. El aire de
cotidianidad de la trama —aún cuando no se escamotearon situaciones
límites como las de la madre irresponsable asumida con entereza por
Silvia Águila; el padre alcohólico de Ernán Xor Oña, en cada nuevo papel
más convincente; y la tensa relación entre una madrastra desbocada de
Ketty de la Iglesia, un tanto caricaturesca, y su entenada—, hizo mucho
más creíbles los conflictos y fue planteando interrogantes y disyuntivas
a las que deben responder el joven y adulto, el que se abre al mundo y
el que lo recibe instalado en este, el aprendiz y el maestro.
Tal mérito correspondió a la
segura conducción de la narración televisual por parte de Mariela López,
quien supo atar cabos no siempre bien balanceados en un guión prometedor
tanto en cuanto a demostración de oficio como en la exposición sincera
de un abanico temático que recorrió desde la sexualidad y las
disfunciones familiares hasta la educación sentimental.
Otro tanto a favor se anotó su
directora en la conducción de actores. Era desafiante conjugar diversos
niveles de experiencia en un elenco donde a figuras establecidas como
Corina Mestre y Marta del Río, y gente ya madura en el medio como
Amarylis Núñez, Yasmín Gómez, Dianelis Brito, Irela Bravo y el siempre
sorprendente Osvaldo Doimeadiós, por solo citar algunos de los más
prominentes, se unieron jóvenes talentos, muchos de ellos sin haber
terminado sus estudios. Controlar el tono de las actuaciones,
atemperarlas a las exigencias dramatúrgicas, y sacar partido a sus
mejores posibilidades, resultó un ejercicio mucho más loable cuando se
sabe cuán precarias son las condiciones de producción.
|
|
|